Gepost door: robstevens | 13/06/2009

Prins Maurits

Prins Maurits (links) & Prins Willem omstreeks 1846. Deze foto is waarschijnlijk gemaakt van een daguerreotypie (daguerreotype). Samen met de afbeelding van prins Alexander is dit waarschijnlijk de oudste foto van leden van het Koninklijk Huis (Koninklijk Huisarchief).

Prins Maurits (Den Haag, 1843 – Den haag, 1850) was de tweede zoon van koning Willem III. Eind mei 1850 kreeg hij last van een hersenvliesontsteking. Zijn ouders hebben heftige ruzies over de te raadplegen artsen. Op 4 juni 1850 overlijdt de prins.

Prins Maurits op een uitsnede van een schilderij uit juni 1847 van Nicolaas Pieneman.

Koningin Sophie is ontroosbaar: ‘Mijn kind is dood. Zelf heb ik de oogjes dichtgedrukt. Al wat me op deze aarde nog restte aan hoop en vreugde is voor altijd weg… Ik hoop dat ik gauw mag sterven. Iedere dag neemt mijn ellende toe. Ieder gezicht dat ik moet zien is me een marteling; onafgebroken heb ik het spitse gezichtje van mijn stervende kind voor ogen, hoe hij me smeekte hem te helpen, terwijl er geen enkele hulp mogelijk was…’ Bron: ‘Een Vreemdelinge in Den Haag, Uit de brieven van Koningin Sophie’ – Hella Haasse 1984.

miniatuur

Geef een reactie

Categorieën

